
Grand Theft Auto III (2001)
Alternatieve titels: GTA III | Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary
PlayStation 2 / PC / Xbox / Macintosh / Android / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4
Action
single player
Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar, Buka, Capcom, 1C-SoftClub en ak tronic
In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=agACYOeuX7k
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Voor mensen die het echt weer willen spelen kunnen volgens mij beter op zoek gaan naar een oude xbox of spelen op de pc.

Het enige jammere vind ik dat je personages niet zo spraakzaam is. Ik vind dit spel ook veel leuker dan Grand Theft Auto IV. Dit spel draait met veel meer beeldjes per seconde dan GTA IV (vloeiender dus) en is veel makkelijker, leuker en simpel dan GTA IV. Ook is het hier veel makkelijker om cheatcodes in te voeren.
Ik ga er niet weer uitgebreid op in maar ook hiervoor geld een modern spel hier een redelijk moderne pc of concole nodig. En uit eerdere berichten van jou snap ik heel goed dat gta4 met jou systeem niet dezelfde frame rate heeft als gta3 maar dat licht aan het (jou) systeem en niet het spel. Ik kocht gta4 meteen toen het voor de pc uit kwam, toen werkte het allemaal niet zo lekker op een goed systeem, vooral in de regen. Maar na een patch waren die problemen opgelost en werkte het net zo vloeiend als eerdere delen.
@markwiering
Ik ga er niet weer uitgebreid op in maar ook hiervoor geld een modern spel hier een redelijk moderne pc of concole nodig. En uit eerdere berichten van jou snap ik heel goed dat gta4 met jou systeem niet dezelfde frame rate heeft als gta3 maar dat licht aan het (jou) systeem en niet het spel. Ik kocht gta4 meteen toen het voor de pc uit kwam, toen werkte het allemaal niet zo lekker op een goed systeem, vooral in de regen. Maar na een patch waren die problemen opgelost en werkte het net zo vloeiend als eerdere delen.
Dat Grand Theft Auto IV niet vloeiend draait, ligt volledig aan het spel. Zelfs op onze snelste computer in huis draait Grand Theft Auto IV niet helemaal vloeiend. Ik had alle grafische instellingen op maximaal gezet. Het geeft dan geen knipperbeelden, maar heeft iets zeer irritants. 3 seconden lang draait het spel vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden draait het spel vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden draait het spel vloeiend, 1 seconde lag en ga zo maar door. Toen ik de grafische instellingen wat verlaagd had, merkte ik geen verschil. Zelfs toen ik alle grafische instellingen op minimaal had gezet, bleef het zo doorgaan: 3 seconden draait het spel vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden draait het spel vloeiend, één seconde lag... Met andere woorden: geen enkele verbetering in prestatie.
Dat bewijst dat er gewoon iets mis is met Grand Theft Auto IV.
Grand Theft Auto III daarentegen draait vloeiend op elke computer in huis (dus niet alleen op onze allernieuwste Windows 7-computer beneden).
Welke patch heb jij voor Grand Theft Auto IV moeten installeren? Misschien dat als ik die patch installeer, Grand Theft Auto IV weer normaal draait in plaats van 3 seconden vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden vloeiend, 1 seconde lag, 3 seconden vloeiend, 1 seconde lag...
Beetje gek dat je zelf nog niet naar een patch hebt gezocht na je problemen met het spel. Voor een beetje pc gamer is dat toch echt de eerste stap. Via de support site van Rockstar kun je die downloaden. Heb je het spel via steam gekocht dan wordt het automatisch geupdate.
Wat zijn de eigenschappen van die snelste pc bij jullie in huis? En dan vooral wat voor videokaart zit er in?
Eh, makkelijker? Misschien met cheatcodes, maar dit is toch zeker wel het moeilijkste deel uit de reeks die ik gespeeld heb.
Ik zou zeggen: probeer Grand Theft Auto San Andreas eens uit. Dat spel is pas moeilijk!
Nog steeds leuk om te spelen maar je gaat je wel storen aan het feit dat je niet kan zwemmen en aan de bizarre pop up. Ik vind het ook altijd erg jammer dat je geen helikopters en motoren hebt. Er zit ook maar één vliegtuig in de game en die is stukken moeilijker te besturen dan de vliegtuigen in VC en SA, al heeft dat dan wel weer wat.
Wat bedoel jij met "pop up"?
In Grand Theft Auto Vice City kun je ook niet zwemmen. Als Tommy Vercetti in het water terecht komt, verdrinkt hij.
Ik heb dit spel gisteren geïnstalleerd op mijn computer, en het reageerde ontzettend traag. Zelfs op de allerlaagste beeldkwaliteit, 640 × 480 × 16 met een minimale draw distance en brightness, draait dit spel niet soepel. Het reageert traag. Hij geeft geen knipperbeelden, maar hij loopt ook niet helemaal vloeiend.
Hoe dit komt, snap ik niet. Ik had geen andere programma's aan staan die de computer konden vertragen. Zelfs de schilden van Avast! Antivirus stonden uit. Aan mijn computersnelheid zal het niet liggen, want mijn computer zit ver boven de minimale systeemeisen van dit spel. De systeemeisen van Grand Theft Auto III is: Intel Pentium II 450 Mhz, 96 MB werkgeheugen, 80 MB harde schijf, 16 MB videokaart, geluidskaart en muis.
Mijn computer zit zelfs ver boven de geadviseerde systeemeisen: Intel Pentium II 700 Mhz, 128 MB werkgeheugen, 500 MB harde schijf, 32 MB videokaart, geluidskaart en muis.
Mijn computer heeft namelijk een Intel Pentium 4 2,66 Ghz, 1025 MB werkgeheugen, een interne harde schijf van 40 GB en een externe harde schijf van 2000 GB, een 64 MB videokaart, geluidskaart en muis.
Hier kan niemand zeggen "Koop een nieuwe computer", want mijn computer zit sowieso al ver boven de minimale én de geadviseerde systeemeisen.
Toen ik de beeldkwaliteit verhoogde van 640 × 480 × 16 naar 800 × 600 × 16, reageerde het spel nóg veel trager. Toen was het bijna niet meer te doen. Dit is verwonderlijk, want bijna alle andere spellen die ik heb draaien makkelijker op 800 × 600 × 16 zonder tegen prestatieproblemen aan te lopen. Die spellen kunnen zelfs 1024 × 768 × 16 moeiteloos aan.
Grand Theft Auto Vice City daarentegen, een spel dat later gemaakt is, later is uitgekomen en met zwaardere systeemeisen dan Grand Theft Auto III (Intel Pentium III 733 Mhz, 128 MB werkgeheugen, 700 MB harde schijf, 16 MB videokaart), werkt wel vloeiend op mijn computer. Zelfs op 800 × 600 × 16, waar Grand Theft Auto III al akelige knipperbeelden geeft, draait Grand Theft Auto Vice City nog gewoon vloeiend door zonder enige prestatieproblemen. En dat nog terwijl Grand Theft Auto Vice City zwaardere systeemeisen heeft dan Grand Theft Auto III. Het feit dat Grand Theft Auto III zo langzaam draait ligt dus 100% aan het spel zelf en NIET aan mijn computer.
Ik weet niet wat Rockstar Games met Grand Theft Auto III gedaan heeft, maar ze hebben een hele grote fout gemaakt waardoor het zelfs traag reageert op nieuwe en snelle computers. Dit vind ik slecht. Een spel dat met weinig beeldjes per seconde draait verslechtert de spelervaring en zorgt ervoor dat ik het minder graag speel.
Dat vliegen is me nooit gelukt.
Mij ook nooit echt, alleen voor tien seconden of zo. Jammer dat de vliegtuigen waren gekortwiekt door 11 september, want anders zou je gewoon vrij rond kunnen vliegen.
@Confusie
Op Steam is de game op het moment te koop voor €4,99.
Wat ik wel jammer vind, zijn de ontzettend rare gevechtsbewegingen. Als je naar iemand toe rent en hem een klap geeft, geeft je poppetje de tegenstander geen normale klap waarbij je je arm strekt om de ander te raken, maar hou je je vuisten vlakbij je schouders en beweeg je je gehele schouder naar de andere persoon toe om hem te raken met je vuist. Dat vind ik erg jammer. Dit is erg inefficiënt en het ziet er mallotig uit. Wie vecht er nou op die manier?
Het vechten met de vuist bestaat uit de tegenstander raken met je vuist door je gehele schouder naar hem toe te bewegen i.p.v. je arm te strekken, kopstoten te geven en om de tegenstander te trappen. De trapbewegingen die je maakt als de tegenstander rechtop staat zien er heel raar uit. De trapbewegingen die je maakt als je tegenstander al op de grond ligt zien er normaal uit.
In het later uitgekomen Grand Theft Auto Vice City zijn de gevechtsbewegingen flink verbeterd. Daarin wordt er normaal gevochten, strekt Tommy Vercetti zijn armen als hij de ander raakt en trapt hij normaal.
Ook de mogelijkheid om banden lek te schieten en om voorruiten kapot te schieten ontbreekt in Grand Theft Auto III. Dat vind ik jammer, maar het heeft ook zijn voordeel. Als ik van de politie probeer te ontsnappen en ik stap in een auto om weg te racen, hoef ik niet bang te zijn dat mijn banden worden lekgeschoten of dat ik over een spijkermat heenrijd, want die zijn er nog niet in dit Grand Theft Auto-spel!
Grand Theft Auto Vice City geeft altijd een hele lichte, mooie indruk. Je kunt altijd alles goed en duidelijk zien. Grand Theft Auto III daarentegen geeft een hele donkere en nare indruk. De stad ziet er altijd donker uit. Tijdens missies is er geen echte interactie met andere personages. Het enige wat je poppetje doet, is luisteren naar de opdracht die hij krijgt en het vervolgens uitvoeren, zonder ook maar één woord te zeggen. Hij geeft nooit zijn mening over wat hij moet doen, over de situatie, over het feit dat hij een bepaalde opdracht krijgt en zijn emoties daarbij zijn ook onduidelijk. Je ziet hem nergens kwaad kijken, huilen, lachen of wat dan ook.
Het ergst personage in de Grand Theft Auto-reeks vind ik CJ van Grand Theft Auto San Andreas, die voortdurend, overal en altijd aan het razen is tegen iedereen die hij tegenkomt. Overal hoor je gescheld en gevloek. Misschien is dat bedoeld om CJ neer te zetten als stoere bink die niet bang is om zijn mond open te doen, maar ik zie al dat gescheld als een vorm van zwakte.
Op de tweede plaats van de ergste personages, komt dat poppetje dat je speelt in Grand Theft Auto III. Hij praat nooit, geeft nooit zijn mening en heeft totaal geen emoties. Ik vraag me af waarom hij niet praat. Zijn zijn stembanden beschadigd geraakt toen hij geraakt werd door die vrouw in het begin? Is hij gewoon verlegen? Kon Rockstar geen passende stemacteur vinden voor dat poppetje?
Ook heb ik nog wat overblijfselen van Grand Theft Auto II gemerkt in Grand Theft Auto III, zoals de mogelijkheid om je poppetje van bovenaf te zien en het feit dat je geld krijgt als je een politiehelikopter hebt vernield en als je met een tank tegen een andere tank aanrijdt.
Grand Theft Auto Vice City heeft ook overblijfselen van Grand Theft Auto II, zoals het feit dat je geld krijgt als je een politiehelikopter neer krijgt en de "Kill Frenzy"-missies, die in Grand Theft Auto Vice City "Rampage" worden genoemd.
enfin, dit was de eerste GTA game die ik gespeeld had en het was als liefhebber van mafiafilms een leuke ervaring dat ik er meteen fan van was ....
ik heb het nog liggen voor PS2 maar die console is al enige tijd naar de kl***n

Ik verhoog de score weer met één ster. Na het uitzetten van Vsync reageert het spel weer een stuk sneller!
...
Ik heb je toch al zovaak verteld, vervang je pc! met een pc ik schat bouwjaar 1980 red je het niet jong.
Ik heb je toch al zovaak verteld, vervang je pc! met een pc ik schat bouwjaar 1980 red je het niet jong.
Mijn computer is gemaakt in 2003. Op mijn computersnelheid valt niks aan te merken, want mijn computer ligt ver boven de minimale systeemeisen en boven de geadviseerde systeemeisen van Grand Theft Auto III. In een eerdere reactie heb ik de minimale- en geadviseerde systeemeisen van Grand Theft Auto III vermeld en de systeemspecificaties van mijn computer.
Het was een software-matig probleem dat inmiddels is opgelost. Blijkbaar was de Vsync de boosdoener die alles zo traag deed reageren. Nu reageert Grand Theft Auto III gewoon lekker snel.

Grand Theft Auto III was één van mijn eerste GTA games. En ik was er vroeger gek van. Ik speelde het toen regelmatig want ik vond het te gek om in zo'n stad het crimineeltje uit te hangen.
Maar nu heel wat jaren later heb ik toch een heel andere mening. Omdat GTA V uitgekomen is, en omdat ik geen ps3 of xbox 360 heb wou ik eens deze terug spelen. Terug even wat herinneringen ophalen. En dat lukte, alleen was ik helemaal niet meer zo positief over de game als vroeger.
De gameplay is tof, er zit sfeer in. Maar de missies zijn niet erg goed uitgewerkt en de stad is nogal saai na een tijdje. Dat schieten, auto's stelen, taxi missies,... beginnen vrij snel te vervelen. Maar ik ben iemand die zich veel meer focust op verhaal en missies. En dat gedeelte is vrij telleurstellend.
Verhaal zit er niet zo erg veel in. En de opdrachten zijn ééntonig en soms ook niet erg goed uitgewerkt.
Maar ik zal stoppen met al die negatieve commentaar. Uiteindelijk is dit een revolutionaire game. In die tijd was het het een ongelofelijke vooruitgang. En het blijft jeugdsentiment.
Maar GTA is not my cup of tea vrees ik.
3*
Ik heb pas geleden de GTA Trilogy voor een spotprijs op Steam gekocht, voornamelijk voor Vice City en San Andreas, en ik ben eerst begonnen met GTA 3. En na vijftien jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik hem heb uitgespeeld. En ik zit voor een dilemma. Moet ik hem beoordelen alsof het 2001 is, of vandaag de dag anno 2016? Want het staat buiten kijf wat voor soort revolutionair spel GTA 3 was. Iedereen die daaraan twijfelt, verklaar ik voor gek. Niet alleen voor de eigen reeks met fantastische vervolgen met als toppunt San Andreas, maar ook als fundament voor de hele industrie in het algemeen. De vrijheid, de bizar grote wereld (voor die tijd uiteraard), en zelfs het starten van een heel eigen genre.
Maar in het tweede geval ben ik veel minder positief. Want opzichzelfstaand zou ik zeggen dat de vervolgen GTA 3 letterlijk in alle opzichten zijn voorbijgestreefd. Op het gebied van gameplay, verhaal, personages, setting, variatie, en algemene verbeteringen in de nieuwere delen. Het schieten voelt niet lekker, Liberty City vind ik geen leuke setting (had ik ook al bij GTA 4), map is niet in z'n geheel te bekijken, schuurpapier heeft meer persoonlijkheid dan Claude, vrijwel alle andere personages ook niet, enzovoort. Omdat de latere delen dit vaak wel goed deden, ben ik dus nogal bevooroordeeld en verwend geworden.
Dus, zeg het maar. Ben ik te streng of rechtvaardig? Achteraf gezien geen spijt van gehad, ik ben blij dat ik het voor mezelf heb kunnen ervaren. Al is het alleen om GTA 3 te bedanken voor het fundament en daarmee de vervolgen nog meer te waarderen voor hun verbeteringen en aanpassingen.
Dus, zeg het maar. Ben ik te streng of rechtvaardig?
Rechtvaardig. Helaas doet GTA3 in 2016 best verouderd aan. Dat het een revolutionair spel is en zowat de grondlegger van dergelijke gigantische open-world games bestaat geen twijfel over - als retro-game heeft het dus wel degelijk zijn plekje in de geschiedenis verdient - maar ook ik grijp bvb sneller naar een Vice City terug (vanwege sfeer en verbeteringen) dan naar GTA3.
Het geweld was hier nog behoorlijk karikaturaal en houterig uitgewerkt.
Voor mij nog steeds de meest revolutionaire game ervaring. Dit blijft de onbetwiste grondlegger van hoe wij spelen vandaag de dag regelmatig ervaren.
Vergeet dat niet.
Je zag het toen gelijk al, hoe andere ontwikkelaars zich onmiddellijk lieten inspireren. Een erg opvallend voorbeeld hiervan vind ik bijvoorbeeld het vervolg op Jak en Daxter dat ineens open wereld elementen en kartjekken bleek te bevatten.
Voor hen persoonlijk nooit echt de meest ideale richting gevonden, maar dat terzijde.
Wat deze betreft, voor mij een uitermate magische ervaring geweest. De stompzinnige, behoorlijk matig uitgewerkte shootouts nam ik maar al te graag op de koop toe terwijl ik mij destijds keer op keer met een volgende playthrough in de wereld onderdompelde.
Sfeertje proeven, stadje rije, vrij beweging, radiootje aan, heppy werd ik ervan.
En nog steeds draag ik dit concept een warm hart toe.
Kijk dan ook altijd uit naar elke volgende titel die zich hieraan waagt en in het bijzonder natuurlijk een GTA 6. Erg benieuwd waar ze ons deze keer mee naartoe nemen, en of het bijvoorbeeld wellicht eens tijd zou zijn voor een herinterpretatie van het uitermate machtig sfeervolle Vice City. Al zie ik inmiddels dus wel meer en meer op tegen de eentonige, zij het inmiddels wel beter uitgewerkte shootouts die als verplichting gelden om jezelf door het verhaal heen te loodsen.
Dit moet een van de videogames zijn die het meest indruk op me gemaakt heeft. Ik herinner me dat er destijds reikhalzend werd uitgekeken naar deze game. In Playstationmagazines doken er af en toe foto’s op die in niets leken op de games waarmee we vertrouwd waren. Een bruisende stad, met voetgangers, rondrijdende auto’s, dynamische weereffecten - en dat alles in 3D! Het klonk te mooi om waar te zijn. En warempel, toen de game er eindelijk was overtrof hij de stoutste verwachtingen.
Alle positieve berichtgevingen ten spijt waren het niet mijn spaarcentjes die op de releasedatum aan Rockstar geschonken werden. Een van de nadelen van de kindertijd is dat jouw budget extreem beperkt is (of dat was toch in mijn geval zo). Je moest het met een handvol games per jaar doen en aangezien ik liever rpg’s speelde ging ik GTA III aan me laten voorbijgaan. Gelukkig heb ik een broer die zich destijds op geheel andere games richtte. Ik herinner me als de dag van gisteren zijn eerste speelbeurt. Alles zag er zo fantastisch uit. Zo eindeloos entertainend. Ook al was het zijn videogame, ik moest en zou zo snel mogelijk zelf Liberty City terroriseren met mijn wangedrag.
Inmiddels is GTA III hopeloos verouderd, dat spreekt voor zich. Denk je eens in, toen deze game uitgebracht werd hadden anderhalve maand eerder de Twin Towers zich in het collectieve geheugen gestort. Dat is achttien jaar geleden, lieve mensen. Inzake games praten we dan over de prehistorie. Toch heb ik wederom enorm veel lol beleefd aan GTA III. Een nooit aflatend, comfortabel, gevoel van herkenning heeft hierbij ongetwijfeld een cruciale rol gespeeld. Van zodra ik op bepaalde locaties kwam wist ik meteen waar de hidden packages, rampages en verborgen wapens zich bevonden.
In vergelijking met latere delen is de compactheid van de map eigenlijk wel aangenaam. Ik begrijp ook wel dat het anno 2019 niet langer zou werken om een gloednieuwe GTA te releasen met zo een kleine stad. En toch heeft het zijn pluspunten. Het voorkomt het minutenlang rijden tijdens missies om een bepaald punt te bereiken én je kan de structuur van de stad leren kennen als je binnenzak, waardoor je je écht The King of Liberty City kan wanen.
Zou ik deze game aanbevelen aan iemand die nog nooit een oudere Grand Theft Auto gespeeld heeft? Nee, in geen geval. Voor iemand die opgegroeid is met de huidige generatie games lijkt het me een te grote stap. Denk bijvoorbeeld aan de modellering van de auto’s. Het zijn eigenlijk kleine tanks, met ondoordringbare ramen en onverwoestbare banden. Dat vraagt om een geheel andere aanpak dan bij de modellering van de wagens in GTA V. Maar daar kan een oude rot wel mee om. Waarmee ik wél een probleem had: het afschuwelijke richtsysteem van de wapens. Veel wapens zijn daardoor quasi onbruikbaar.
Toch was het -zoals eerder vermeld- reuzefijn om me na al die jaren nog eens op deze klassieker te storten. Ik waande me regelmatig terug in die bevreemdende jaren rond de millenniumwisseling. Fantastisch ook om die radiostations terug te horen. De reclame in GTA III vind ik waarschijnlijk de beste uit de serie. Bij de Medieval Millenium Fair moet ik keer op keer lachen, echt subliem. Ook de zinnetjes van de voetgangers die je te pas en onpas hoort opduiken zijn hilarisch, zoals: Yup, I’ve been drinking again. Of: you got a small winky. Nonsensicaliteit ten top. I love it.
Gedateerde maar voor de liefhebber -of nostalgische mens- nog steeds uitermate genietbare videogame. Nog belangrijk om te vermelden: GTA III betekende de definitieve doorbraak van de open world games.
Terechte klassieker.
De besturing van de auto's laat te wensen over, maar ik hou van de ontelbare radiostations in dit spel. Je kunt in GTA III zelfs naar opera muziek luisteren. De camerapositie is soms vervelend, zo vind ik het niet leuk dat je automatisch naar een first person view overschakelt als je wil rondkijken. De controls zijn degelijk maar af en toe mik je naar een ander persoon dan degene die je wil neerschieten. Dat is vooral heel vervelend als de politie zich met de actie komt bemoeien.
Dit spel is vandaag de dag nog steeds leuk om te spelen, maar het is volledig voorbij gestreefd door opvolgers GTA Vice CIty en GTA San Andreas. Terwijl in GTA III het voortdurend donker en regenachtig lijkt te zijn, koos men voor GTA Vice City voor vrolijke kleurtjes. GTA San Andreas voegde allerlei verbeteringen toe, zoals een multiplayer optie, zwemmen, en veel meer voertuigen zoals vliegtuigen. Maar het was GTA III dat de eerste stap heeft gezet naar de beste game series uit de geschiedenis van de computerspellen.