
Psychonauts (2005)
PC / Xbox / PlayStation 2 / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 3 / PlayStation 4
Platform
single player
Ontwikkeld door Double Fine en Budcat
Uitgegeven door Majesco, Limited Run en iam8bit
In Psychonauts stap je in de schoenen van Raz, een jonge student in de Kunsten van de Geest. Raz is in staat met zijn wilskracht en gedachten verschillende dingen te doen, bijvoorbeeld objecten verplaatsen (telekinese) en het onderzoeken van iemands psyche. Uiteraard wil Raz met deze gaven trainen om een volwaardige 'Psychonaut' te worden, een persoon die met zijn psychische krachten de wereld helpt, en in zijn training zal hij verschillende stages moeten doorlopen. Hij zal verschillende mensen hun hoofd moeten onderzoeken en deze genezen door daadwerkelijk bij hun fantasie naar binnen te stappen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=aDbDShqvc_o
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Als platformer steekt deze game dan maar net iets boven de middenmoot uit. Maar wat een werk is er gestoken in de omgeving, het verhaal en bovenal de karakters. Heel erg creatief gemaakt. Ik heb me kapot gelachen, zeker rond het midden van de game. 4,5*
4*

5*






Het is een knotsgekke game, en in het begin kunnen alle de drukte en gameplay mogelijkheden nogal overweldigend overkomen, maar de investering om even erdoor heen te bijten betaalt zich dubbel en dwars terug. Enkele levels zijn hilarisch en geniaal verzonnen (The Milkman, The Opera) en daar ging Psychonauts voor mij naar het eenzame niveau die weinig games weten te behalen. Het duurde vervolgens 4 jaar voordat voordat de maker van Grim Fandango zich weer aan een game zou wagen, maar Brutal Legend haalde het niet bij dit pareltje.

De gameplay van Psychonauts is zeer solide: ik ben een groot liefhebber van platformers, en in Psychonauts kun je wat dat betreft je lol op. Je springt en ontwijkt er op los, en in combinatie met afwisseling in de vorm van puzzels en avonturenstukken levert dat meestal zeer bevredigende gameplay op. Voeg daar een hoop eindbazen aan toe, die kleine puzzels op zich zijn, en je houdt mijn aandacht wel vast. Maar zoals anderen hierboven ook al hebben gezegd is het sterkste punt van het spel niet de gameplay (al is die mijns inziens ook essentieel voor de beleving), maar de wereld die wordt gecreëerd.
Die barst namelijk van de creativiteit. Dat uit zich niet alleen in het maffe, fantasiekerijke verhaal, in de grappige personages en in de regelmatig zeer vermakelijke dialogen, maar ook in geweldige level-ontwerpen. Een hoop levels barsten namelijk van de creativiteit, kleur en fantasie, en Psychonauts bevat daardoor een aantal van de meest memorabele levels die ik ooit gespeeld heb.
Waarom staan hier dan toch slechts 3.5*? Ik sluit niet uit dat ik binnenkort toch verhoog naar 4*, maar een aantal minpunten haalden mijn beleving soms enigszins onderuit. De gameplay (en de algehele wereld) is niet altijd even boeiend: alle levels zijn vermakelijk, maar sommige levels (bijvoorbeeld Gloria's droom en het bordspel) vond ik duidelijk onderdoen voor de rest, en de camera werkt niet altijd mee, wat soms resulteert in onnodig doodgaan. Maar het belangrijkste minpunt was voor mij dat het spel bij momenten ontzettend irritant is. Het is regelmatig niet duidelijk wat je precies moet doen, en de enige manier waarmee je daar op zo'n moment achter kan komen is door in het wilde weg te experimenteren (hulp vragen van een ander personage kan ook, maar dat vond ik aanvoelen als valsspelen). Niet iedereen zal zich daar aan storen, maar ik vond sommige puzzels het tempo flink uit het spel halen. En wat gameplay betreft is het levelontwerp niet altijd ideaal: je gaat regelmatig dood, of valt een heel stuk naar beneden (wat je vervolgens weer helemaal opnieuw moet doen) doordat onderdelen van een level niet perfect geplaatst zijn (in samenwerking met slecht camerawerk), en dat is frustrerend.
Het spel ondergraven doen deze minpunten zeker niet, maar ze weerhouden me er voorlopig wel van om hoger dan een dikke 3.5* (3.75* zeg maar) te gaan. Psychonauts is in veel opzichten (verhaal, dialogen, personages, wereld, levelontwerp) een fantastisch spel, en in alle andere opzichten (gameplay, muziek, graphics) is het ook voldoende tot goed. Maar een waar meesterwerk is het helaas net niet.
Edit: als niet-vleeseter zat er trouwens ook iets te veel vlees in voor mijn smaak.


Leuk! Dit blijft toch een uniek spel.
Zelf nog nooit gespeeld, gaat wel gebeuren omdat eigenlijk alles van DoubleFine goed is. De kickstarter zelf krijgt btw veel aandacht, zelfs Notch (maker van Minecraft) heeft gedoneerd
LISA is misschien ook wel iets voor jou (en Marcellussss) (omdat Undertale jullie zo goed beviel). Op Steam zijn de recensies erg positief, en bij "vergelijkbare items" staan ze bovenaan bij elkaar (en ze worden allebei met Earthbound vergeleken). Maar ik heb 'm zelf nog niet gespeeld, dus don't take my word for it.

LISA staat trouwens ook al een tijd op mijn verlanglijstje.

En lees net ook dat Brutal Legend voor 5 euro bij de Game Mania ligt. Ook maar even meepikken morgen.
Psychonauts 2 komt er (mits 100% gebackt) aan!
Hij is ondertussen 100% funded! (102% zelfs, met nog 5 dagen te gaan) Dus hij komt er.


Hij is ondertussen 100% funded! (102% zelfs, met nog 5 dagen te gaan) Dus hij komt er.

Had het gelezen! Heb er trouwens over getweet en Tim Schafer had het geliked, mijn dag is weer goed

Wel grappig tot zo ver ondanks dat het niet heel soepeltjes onder de knoppen ligt op dat vlak duidelijk door de tijd ingehaald en het dominerend poepgeelbruin in de omgeving dat vooralsnog de toon zet.
Hoop wel dat dat nog verandert want wie mij kent weet dat ik niet zo van dominerend poepgeelbruin ben.
Vind vooral de combinatie van turquoise en roze altijd wel exquise.
Een recentere titel waar het me overigens gelijk aan doet denken is Tearaway Unfolded, eentje die wellicht misschien net wat meer props verdient.
Gezien de grootse status die dit krijgt toebedeeld, nog maar even zien hoe terecht dit is, en uiteraard ook wel benieuwd naar het aanstaande vervolg.
Het poepgeelbruin is gelukkig opgeklaard en ook ben ik inmiddels wel gewend aan de besturing die zij het wat gedateerd aanvoelend verder prima onder de knoppen ligt.
Daarnaast blijven die ps2 graphics op een vreemde manier toch hun charme behouden.
Zeker bij dit soort spellen is dat natuurlijk allerminst van belang.
Strakjes ook weer even Jak en Daxter.
Als platformer erg achterhaald. Of, aangezien men 2 jaar later in staat was om iets geweldigs als Super Mario Galaxy te maken, moet je maar gewoon “matig” zeggen. De originaliteit en humor maken heel veel goed. Met het klassieke Milkman level als hilarisch hoogtepunt.
Het eindbaasgevecht was dan weer een verschrikking om doorheen te komen. En als ik dan lees dat de originele versies van deze game hier veel minder vergevend waren met checkpoints en levens…
Alles bij elkaar ontzettend leuk om eindelijk gespeeld te hebben. Drie keer raden wat m’n volgende game wordt.
...voelt iets teveel als een gemiddelde Cartoon Network serie om er goed om te kunnen lachen.
Hoe kun je dat nou zeggen... Je hebt nb een Cartoon Network char als avatar!
